Projektista palveluun

Monesti erilaiset kehittämistoimet ovat projekteja ja niitä käsitellään projektin käsitteistön kautta. Lähestyminen voi olla perusteltua joskus, mutta siihen liittyy muutama miina mihin helposti astutaan. Ensiksikin aletaan puhua projektin tilasta  kun pitäisi puhua projektin tuotoksena syntyvästä palvelusta. Lisäksi keskittyminen projektiin ohjaa hankeajatteluun. Lisäksi projektiajattelu ei ohjaa miettimään palvelun elinkaarta, josta projekti todennäköisesti on vain sen alku monesti.

palvelu-projekti

Tästä syystä ohjeistin Digipalvelutehtaan tiimiä muuttamaan retoriikkaa pois projektikeskeisestä ja kohti palvelua. Puhutaan mieluummin että palvelu on idean asteella, palvelu on suunnittelussa, palvelu on poistumassa. Toki projektit ovat olemassa ja ne ovat prosesseja, minkä avulla palvelun tilaa vaihdetaan. Fokus kuitenkin siirtyy kohti palvelua ja pois projektista. Tietysti kaiken taustalla on se ajatus että asiakas on kuningas ja palvelu tehdään hänelle.

Mainokset

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s