Palvelusalkku – yhteinen ohjausryhmä

Palveluiden tilaa muutetaan projekteilla. Palvelu voi olla siis idea tasolla tai se voi olla tuotannossa. Idea tasolta palvelu viedään eteenpäin tekemällä kehitysprojekti, jonka suorittavaporras hankitaan ostopalveluna. Palvelut eri tiloissaan muodostavat palvelusalkun.  Palvelusalkun ohjauksesta vastaa ohjausryhmä. Jokaisella projektilla ei siis ole omaa ohjausryhmää paitsi poikkeustapauksissa. Pilkotaan asiaa hieman ja aloitetaan alusta

Asiakkaat luovat lisäarvon

digipalvelutehdas-organisointi-vajaa

Meillä on siis asiakkaita, jotka voivat olla ihmisiä eri rooleissaan (kansalainen, yrittäjä, virkamies, kehittäjä) tai toisia palveluita. Jälkimmäisessä tapauksessa meidän palveluita hyödynnetään rajapintojen (API) kautta. Pitää muistaa että rajapintojen kohdallakin on erilaisia käyttäjäryhmiä ja tapauksia:

  • sisäinen API,
  • kumppanien käyttämä API  ja
  • julkinen avoin API.

Kehitystiimi

Palvelun kehittää aina tiimi, joka on olemassa vain silloin kun sitä tarvitaan eli aktiivisessa kehitysvaiheessa. Huomattavaa on, että tiimi on mahdollisimman lähellä asiakasta eikä esim DigiKOPO -tiimi ole välissä tulkkina tai oikeastaan hidasteena. Tiimit kilpailutetaan, totta kai. DigiKOPO:n tulee käydä jatkuvaa dialogia ICT yritysten kanssa ja mielekkäintä se on silloin kun vastapuolena on yhteisö kuten Koodia Suomesta.

Asiakkaat ovat aina mukana palvelujen tilaa tai tarjontaa muuttavissa kehitysprojekteissa.

Asiakas on käänteisen pyramidin tärkein asia. Heidän kauttaan ja avulla kehitetään palveluja. Projekti ja hanke on vain siirtymävaiheen väline eikä itseisarvo.

Millä välineillä?

Palvelujen kehitys tapahtuu JulkICT Labissa, josta ne nappia painamalla viedään Valtorin koneille. Sama prosessi kun on uusi palvelu tai olemassa olevan palvelun päivitys. Koodinhallinta on Githubissa. Lähtökohtaisesti kaikki koodit ovat avointa lähdekoodia ja lisensseinä käytetään avoimen lähdekoodin lisenssejä, jotka ovat yhteensopivia kansallisen palveluarkkitehtuurin kanssa. Palvelujen kehitystilaa pystyy seuraamaan Digipalvelutehtaan portaalin konehuoneesta, jossa esitetään githubista ja JIRA:sta kerätystä datasta reaaliaikaisia graafeja. Toteuttavat tiimit ostopalveluina ja vain silloin kun on palvelun tilassa tai tarjonnassa tapahtuu muutos.

digipalvelutehdas-organisointi

Hallinnointi ja päätöksenteko

Palvelusalkkua hallinnoi ohjausryhmä, jolle kehitysprojektien päälliköt raportoivat. Ohjausryhmä kokoontuu kahden kuukauden välein OKM:ssä. Ohjausryhmän pysyvään kokoonpanoon kuuluu virkamiehiä OKM:stä ja OPH:sta.

DigiKOPO -tiimi on ohjausryhmän iskunyrkki ja työrukkanen. DigiKOPO – tiimiä johtaa kehittämispäällikkö ja siihen kuuluu 2-3 palvelukehitystä ymmärtävää ja osaavaa virkamiestä, jotka käytännössä monesti toimivat kehitysprojektien päällikköinä ja välillä tuoteomistajina. DigiKOPO- tiimi varmistaa, että kaikki palvelut rakentavat ns isoa kuvaa (VM:n ohjaus), joka on kansallinen näkemys siitä miten ja millä ratkaisuilla asiakkaita palvellaan mahdollisimman hyvin.

Digipalvelutehdas luo edellytykset

Digipalvelutehdas on toimintamalli ja kehikko jonka päällä palvelukehitystä voidaan tehdä ketterästi ja kehitystä voidaan mitata. Lue lisää digipalvelutehtaasta: https://digipalvelutehdas.herokuapp.com/

Mainokset

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s