Digipalvelutehdas ja Serious Gaming Cluster yhteistyössä

digi-sgc-929x173
Digipalvelutehdas otti taas askeleen eteenpäin. Digipalvelutehtaan konseptiin on määritetty periaatteita, jotka ohjaavat toimintaa. Yksi niistä on ”oppia ulkopuolisilta rakentamalla verkostoja ja kumppanuuksia”. Kumppanuuden kautta ulkopuolisuus muuttuu yhteistyöksi ja pystytään yhdistämään osaaminen ja tietotaito. 

Pelisektorin tapaaminen 27.11.2015

Tapasin Serious Gaming Cluster  (SGC) ja Kavio Cluster  edustajia 27.11.2015. Tapaamisen järjesti OKM/YVA:n digitiimissä työskentelevä noheva erityisasiantuntija Tero Huttunen. Keskustelimme Digipalvelutehtaasta ja peliteollisuudesta. Löysimme nopeasti yhteisen sävelen.

Pelillistäminen on yksi niistä elementeistä, joilla käyttäjät saadaan palaamaan palveluun uudestaan ja uudestaan. 

Muutaman tuumauspäivän jälkeen teimme yhteistä suunnitelmaa siitä miten peliteollisuus voi olla mukaan Digipalvelutehtaassa. 

Serious Gaming Clusterilla on jäsentensä kautta syvällistä osaamista pelillistämisestä ja siitä miten pelit ja palvelut saadaan ”koukuttaviksi” sekä miellyttäviksi käyttää. 

Yhteistyön kautta pääsemme hyödyntämään pelillistämistä niin digipalvelutehtaan palveluiden kuten ideoiden työstämispalvelun kehittämisessä kuin myös muussa palvelukehityksessä muun muassa eri alueilla. Pelillistäminen ei sovi ihan kaikkialle, mutta aika monen palvelun käyttäjäkokemusta voidaan nostaa paremmaksi pelillistämisen keinoin. 

Yhteisprojekti Tampereen Demolassa keväällä 2016

Suunnitelma on tehdä yhteisprojekti Tampereen Demolassa (innovaatioalusta) ja siten noudattaa Digipalvelutehtaan toista periaatetta ”Käytä olemassa olevaa ja hyödynnä innovaatioalustoja”. Demola -projekti alkaa helmikuun alussa.
Yhteisprojektissa työnimeltään ”Pelillisyys osana digitaalisia palveluita” tullaan:
  1. tuottamaan periaatteet digitaalisten palveluiden ”koukuttavuudelle” osaksi digipalvelutehtaan prosessia. Hyödynnetään pelillistämisen elementtejä. Tuotoksena on ohjeistus – videoita, kuvia, dokumentteja, joiden avulla voidaan soveltaa pelillistämistä osana digitaalisten palveluiden kehittämistä ja siten nostaa osallistamisen tasoa. 
  1. tuottamaan Digipalvelutehtaan ideapalvelun pelillistämisen periaatteet & design – pohjaa ideapalvelun toteuttamiseen. 

Lisätietoja

Jarkko Moilanen (etunimi.sukunimi@minedu.fi)
Miikka Lyytikäinen (etunimi.sukunimi@seriousgamingcluster.fi)
Mainokset

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s