Hackathon, Jam, prosessi – ideasta validoiduksi ideaksi

Lukaisin artikkelin, jossa todetaan ytimekkäästi että hackathonit ovat innovaatioiden löytämisen kannalta huono keino: https://www.fastcompany.com/3054023/hit-the-ground-running/why-hackathons-are-bad-for-innovation. Aloin sitten miettimään, että mitä hackathonien sijasta tulisi tehdä. Tuli mieleen muutama ajatus.

Sen sijaan että on yksi hackathon, jonka tarkoitus on tuoda toimintaan ”kipinää” säännöllisin väliajoin, pidetään useita hackathoneja ikään kuin sarjassa. Tämä voisi auttaa jopa siihen, että hackathonien ja Jamien tulokset yleensä jäävät sille seisomalle kun tapahtuma loppuu. Hyvillekään ideoille tai mockupeille ei tehdä sen jälkeen mitään.

Kaikki riippuu tietysti siitä mitä halutaan ratkaista tai kehittää. Omassa maailmassa kyse on digitaalisista palveluista, joiden tulisi vastata asiakkaiden tarpeita. Lisäksi pitäisi löytää teknisesti fiksu tapa ratkaista ongelma. Tämän päälle vielä jatkuvuus eli miten tehdä ratkaisu edes jossain määrin kannattavaksi. Tässä kohdin tuli mieleen lean canvas ja sen modifikaatiot. Canvaksessa kosketetaan em asioita.

No mitä jos tehdään Canvas pohjainen sarja hackathoneja/Jameja?

Ihan suoraan minkään canvaksen boksien mukaan ei mennä vaan ehkäpä syntyy uusi modaus canvaksesta, tämän tyyppistä prosessia toistamalla ja siitä oppien. Olkoon sitten vaikka iterative multihack model. Tuli tässä kohdin mieleen että eiköhän tätä ole joku jo mallintannut service design puolella. Pitää joskus kaivaa, mutta keksitään nyt sitten pyörä uudestaan kun ei sunnuntaina muutakaan tekemistä ole. Jotain ajatuksia on tullut myös yhdessä Digipalvelutehdas Jam:sta tallentamastani johdatus esityksestä:

Ongelman rääpiminen (Jam)

Alkuun otetaan ongelma, joka on tullut asiakkailta.Valittu siis joku yksi ongelma. Sitten käsitellään ylemmän tason toimintakenttää että missä liikutaan (strategian toteutusympäristö). Näin saadaan ymmärrys siitä, mitkä asiat tähän ongelmaan vaikuttaa, mitkä ovat rajoitteet ja mahdolliset kierrettävät aidat.

Ruoditaan ongelmaa auki eri näkökulmista ja pistetään asiat muistiin tekemällä postit lappuja ja ryhmittelemällä ne. Asiakas tai asiakkaat hahmottuu tässä kohdin eli kenelle tätä tehtäisiin. Monesti asiakkaita on erilaisia ja heidän tarpeet voivat olla ristiriidassa.

Sitten sen sijaan että kirjoitetaan asiat, puhutaan postit-lappujen ajatukset dokumentiksi tekemällä video, jossa kerrotaan lappujen sisältö. Mukaan asiakkaiden edustajia, ketkä muut tämän osaavat muka kuvata?

Asiakkaat ei tässä vaiheessa osaa sanoa miten tämä ratkaistaan, tai ainakaan usein ei osaa ja siksi en aina lähtisi tekemään käyttäjätarinoita.

Joskus parempi suunta on tässä kohdin lähteä arvoketjujen suuntaan. Voi vaikka mallintaa tapahtumien prosesseja asiakkaan ja syötteenkäsittelijän näkökulmasta. Siinä tulee hyvin mietittyä miten homma pitäisi mennä ja mitä arvoa kukin eri vaiheissa ja kokonaisuutena saa. Toinen vaihtoehto on ottaa tämä erikseen.

Kaikki materiaali yhteen julkiseen paikkaan ja halukkaille paikka keskustella asiasta, kommentoida ja jakaa ajatuksia. Annetaan asioiden muhia yhteisössä hetki. Voitaisiin vetää myös online, mutta epäilen että silloin osa informaatiosta hukkuu ja prosessi on tehottomampi. Jos vetää online, niin post-it laput pitää korvata muulla menetelmällä. Maailmalla on useita valmiita online ympäristöjä tällaisen vetämiseen; osa ilmaisia, toiset maksullisia. Pääasia on että voi kommentoida tekstinä, puhua, esittää esityksiä ja äänittää session osia videoksi. Lisänä voi käyttää toisia palveluita esim yhteiskäyttöisiä dokumentteja ja piirtoalustoja jos ne eivät sisälly online työryhmäympäristöön.

Kesto ehkä 2-4 tuntia.

Ratkaisun mallinnus (Jam)

Otetaan huomioon konteksti missä toimitaan, eli aletaan rajaamaan toimintakenttää ja mahdollisuuksia. Sitten toinen tilaisuus, jossa syötteenä toimivat em vaiheessa tehdyt videot. Aletaan miettimään miten ongelman voi ratkaista. Jälleen kerran palvelumuotoilun keinoin haetaan ratkaisun ominaisuuksia ja arvoketjuja. Mallinnetaan miten ”homma” pitäisi toimia. Käytetään post-it lappuja ja puhutaan auki tuotokset ”raakana” videoille (1-4 minuuttia pitkiä).

Samoin tulee miettiä liiketoimintasuunnitelma (canvas pohjaisesti), jossa ”istutetaan” em asiat osaksi kokonaisuutta ja mietitään muun muassa palvelun jatkuvuus. Canvas täytetään ja puhutaan auki videoille.

Kesto ehkä noin 4-8 tuntia.

Asiakaspalaute ja käyttötapaukset (Jam)

Nyt olisi hyvä hetki kysyä asiakkailta näkemystä ratkaisuun ja alkaa kyselemään käyttötapauksia. Tässä kohdin tulee varmasti asiakkailta paremmin palautetta ja ideoita verrattuna siihen että lähdetään ”kylmiltään” kyselemään. Tavoite saada kunnollinen läjä käyttäjätarinoita, mielellään kohtuullisen samalla formaatilla. Jälleen kerran – käyttäjätarinat post-it lapuilla, puhutaan käyttäjätarinat auki eikä kirjoiteta sanasta sanaan paperille tai koneelle. Jokainen käyttäjätarina omaksi videoksi, videolla saa hieman selittää ja kertoa ideoita myös toteutuksesta.

Kesto noin 2-4 tuntia.

Tekniset innovaatiot (hackathon)

Sitten voisi ottaa tekniikkaan orientoituneen hackathonin, jossa haetaan parhaat tavat lähteä toteuttamaan edellä kuvattua ratkaisua. Materiaalina käytetään edellä tehtyjä sisältöjä. Materiaalit ovat kaikkien käytössä ennen hackathonia, jotta voi tutustua ongelmakenttään. Jos joillakin on aikaa tehdä ennen tapahtuman alkua niin siitä vaan. Tässä haetaan niitä PoC, mockup tyyppisiä ratkaisuja.  Tuomareiksi mukana olleet asiakkaat. Lisäksi haetaan palaute isommalta yhteisöltä.

Korkeakoulujen projektityökurssit pitäisi yhdistää sarjaan hackathon/Jam -tapahtumia. Ideat kansalaisilta ja firmoilta.

Korkeakoulujen projektityöt olisivat oiva muoto yhdistää Jam ja hackathon tapahtumiin. Yhden kurssin aikana saisi osallistua useaan eri fokuksella olevaan jam/hackathon tapahtumaan, innovoida, olla tekemisissä asiakkaiden kanssa ja luoda palvelusta ensimmäisen alustavan version.

Kesto: koko päivä tai kenties 48 tuntia.

Päätös

Edellisten vaiheiden jälkeen meillä alkaa olemaan eväitä tehdä päätös sen suhteen, että otetaan yksi voittaneista toteutuspohjista ja lähdetään testaamaan. Nyt sitten päätös että tuohon laitetaan 30 000€ ja kokeillaan; aikaa 90 päivää kehittää.

Mainokset

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s