Some -järjestelyt tästä eteenpäin

Koska virkamiehellä ei enää ole yksityisyyttä somessa, päätin tehdä muutamia järjestelyjä erinäisten asioiden suhteen. Toinen syy on että erotan ”siviiliviestinnän” ja ”virkaviestinnän” toisistaan ainakin toistaiseksi.

Facebook – vain omia asioita, ei OKM toimialaan liittyvää.

Facebookissa olen ollut omalla nimellä. Tulen jatkossakin olemaan, mutta en enää postaa tai kommentoi mitään OKM toimialaan kuuluvaa. Miksi? Siksi että aktiivisimmat somesoturit/virkamiehiä kyttäävät tahot ovat varmasti huomanneet Valtion virkamieseettinen neuvottelukunnan ”suosituksen” Siellä lukee muun muassa että

Virkamiehen on kaikessa vuorovaikutuksessa säilytettävä hyvät käytöstavat ja ehdottomasti vältettävä esittämästä henkilöitä tai ryhmiä koskevia hyvien tapojen vastaisia huomioita tai näkemyksiä. Nämä eettiset vaatimukset koskevat virkamiehiä sosiaalisessa mediassa niin työtehtävissä kuin yksityishenkilönäkin. Kun virkamies käyttää sosiaalista mediaa omalla ajallaan ja yksityishenkilönä, hänen on syytä muistaa oma asemansa ja vastuunsa virkamiehenä.

En epäile ettenkö osaa käyttäytyä (olen tähän astikin osannut), mutta jo ennen tätä ”suositusta” on kansalaiset sekoittaneet mitkä asiat ovat virka-asioita ja mitkä eivät. Joillekin kansalaisille tuntuu kaikki mitä sanon olevan virkavastuulla tehtyä.
Lisäksi suosituksen teksti on oikein klassinen esimerkki epämääräisyydestä ja luo minulle lisää riskejä. Miksi? No en aina esitä mielipiteitä jotka olisivat linjassaan ns valtavirran kanssa ja ne sitten helposti tulkitaan ”hyvien tapojen vastaisia huomioita tai näkemyksiä” vailla mitään pohjaa. Kuka tuon linjanvedon sitten oikein tekee? Mikä on ja mikä ei ole hyvien tapojen vastaisia huomioita tai näkemyksiä? Tämä johtaa siihen, että tästä saadaan yksi peruste virasta pois potkimiseen kovin heppoisin perustein.

Lisäksi tulee teettämään aktiivisten somettajien esimiehillä lisää työtä, kun hourupäät valittaa virkamiesten some jutuista entistä enemmän. Tätä olen itse jo saanut kohdata (valitusta esimiehelle vapaa-ajan some asioista). Valitusta tuli kun poistin trollaajan ja häirikön FB -ryhmästä. Ryhmä ei liittynyt virkatyöhöni. Siinäkin casessa valittaja katsoi minun tehneen ylläpitoa virkatyönä. Kansalaisilla menee siis helposti sekaisin mitä sanotaan virkaroolissa ja mitä ei. Siksi teen selkeän erottelun tästä eteenpäin.

Twitter – @kyyberi vain omia asioita, ei OKM toimialaan liittyvää.

Entäs sitten Twitter? Sitä tulen edelleen käyttämään ja minut löytyy @kyyberi tunnuksen kautta. Senkään tunnuksen alla en enää kommentoi tai twiittaa mitään OKM toimialaan liittyvää. En myöskään sovi enää julkisesti mitään palavereja virka-asioissa käyttäen twitteriä. @kyyberi tunnus on tästä lähin vain henkikökohtainen ja näin ollen asiat siellä liittyvät muuhun kuin OKM toimialaan. Virkatoimeen liittyvissä asioissa viestin toisten Twitter tilien kautta. Näin esimerkiksi MPASS tunnistusratkaisun kohdalla (@mpassonline).

Somessa ei siis enää tapaa ”Moilasta OKM:ssä”. Virka-asioissa minut tavoittaa virkasähköpostista tai soittamalla. Näin ainakin toistaiseksi. Katsotaan mihin suuntaan tulkinnat menee ja onko syytä vielä muuttaa omaa päätöstä.

Blogit

Tämä blogi on selkeästi virkamiehenä tehtyä kirjoittelua. Tästä voi valittaa esimiehelle jos näkee aiheelliseksi. Muut blogit ovat henkilökohtaisia enkä niissä käsittele jatkossa OKM toimialaan liittyviä asioita.

Valittaa voi jatkossakin

Mikään yllä olevista järjestelyistä ei vaikuta siihen etteikö minusta tai minun sanomista voisi valittaa jatkossakin esimiehille. Jatkossa voi kuitenkin kansalaiselle olla helpompaa erottaa mikä on virka-asemassa sanottua tai tehtyä ja mikä ei.

Mainokset

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s