Tarpeita vastaavan miellyttävän palvelun kehittämisen kulmakivet

Otsikko on aika raflaava ja yksioikoinen, mutta osuva. Digipalvelutehtaassa on noin 70 ihmisen voimin nyt pohdittu eri osioita ja yksi niistä on mitä syntyy ideapalvelussa päätöksentekoa varten. Siihen prosessiin näemme että kulmakivet löytyy kolmesta elementistä, joiden yhteisvaikutuksena voi syntyä pohja mielekkäälle, tarpeita vastaavalle palvelulle minimaalisin resurssein.

digitehdas-kolmio

Palvelumuotoilun menetelmät mahdollistavat asiakkaan mukaan ottamisen eri keinoin. Asiakaslähtöisyys on VM:n ajamia toimintatapoja. Tätä varten Digipalvelutehtaassa on oma tiimi, joka miettii palvelumuotoilun käyttöä palvelukehityksessä ja luo apuvälineitä (Service Jam tyyppiset ideoiden työstämistapaamiset lokaalisti, dokumentaatiot, best practices) eri projektien käyttöön.

Pelillistämisen keinoin voimme tehdä palveluista vetovoimaisempia. Sitä varten Digipalvelutehdas on yhteistyössä Serious Gaming Clusterin kanssa. Pelillistäminen on organisoitumisen näkökulmasta niputettu yhteen palvelumuotoilun kanssa ja toimivat yhtenä työryhmänä. Kuvaus näkyvissä olevista ryhmistä Digipalvelutehtaassa löytyy erillisestä postauksesta.

lean_startup_largeLean approach mallista otetaan ohjenuoria tekemiselle. Hyödynnetään mallin ketteryyttä lisääviä toimintatapoja ja periaatteita. Yksi mahdollisuus on että jokaisen idean kohdalla tehdään Lean Canvas pohjalle ”liiketoimintasuunnitelma”. Siinä tulee otettua huomioon tarvittavat osa-alueet ja saadaan yrityksien osaaminen ja kokemus käyttöön kun mietitään kannattavuutta. Canvas voidaan tehdä verkkoon ja saattaa olla että Lean Canvas mallia tulee hieman muokata. Niille joille Lean Canvas ei ole tuttu, voi lukasta esim Eric Riesin kirjan The Lean Startup.

Canvaksen lisäksi tehdään joukkoistamalla käyttäjätarinoita, joilla kuvataan ratkaisun ominaisuuksia ja toimintaa. Lisäksi osana idean kuvausta on ongelman / puutteen kuvaus sekä visio ratkaisusta. Näillä eväillä pystyy pitkälti tekemään päätöksen lähteäkö kokeilemaan 90 -päivän toteutuksen kautta palveluideaa.

Kommentoi